Vorige projecten

Onze vorige projecten

KRT 85 jaar!

Het KRT heeft haar 85 jarig bestaan gevierd met een groots opgezette voorstelling. We hebben een bewerking gespeeld van "Rust, vrede en Flinterman" van Ton Davids.

De spotlight op Samuel (Aad)

Tessa Naber die KRT tot prijswinnend gezelschap toverde, was verantwoordelijk voor de regie. Nadat we dit stuk hadden gekozen, nam Tessa zich voor zich eens volledig aan een script te houden. Maarrrr.... Dit plan was na een week al aan flarden.

Docters Flinterman en hun moeder De rode foto Het verhaal speelt zich af in een begrafenisonderneming, waar een demente oma voortdurend op zoek is naar haar overleden echtgenoot, de dochter des huizes die van oma af wil, de eigenaresse van de zaak en haar rechterhand. Twee goudvissen bezien de situatie en komen steeds sterker tot de conclusie dat de evolutie compleet mislukt is. Vervolgens komt Lenny binnenvallen, een huurmoordenaar die schuldeisers heeft, om hen te kunnen terugbetalen moet Lenny iemand vermoorden, die ook bij toeval bij de Flintermannen opduikt.

De goudvissen Gerard

Het derde bedrijf was niet bepaald spannend en zeker de apotheose is bewerkt. Allereerst werden de vissen acteurs, om uiteindelijk de dood te spelen. Wat als mooi gegeven met zich meenam dat het publiek zich in de hemel bevond en de vissen de macht hadden de evolutie een handje te helpen. Het derde bedrijf werd een uiterst komisch en bont geheel waarin alle (bewerkte) spanningsbogen samenkwamen.

Zaal van de Fruitvis

Twee try-outs in ’t Kapelletje en drie stampend uitverkochte voorstellingen in de Fruitvis. Het jubileum was voor de locatie de Fruitvis gemaakt, wat bijzonder spelen was op een vloer die het publiek omringde en vele meters lang was. We zijn erin geslaagd om dit goed te bespelen.

Oma op de WC

Henk Derksen had een glansrol op zijn 86e! Kleine rollen werden er nog ingeschreven voor Annemieke van Lieshout en Richard Kors, zodat we hen niet hoefden te missen op het jubileum. Marco Kroondijk, Ester de Bruine en Karina de Paepe speelden hun debuut bij KRT in prachtige rollen.

Bea

Ons jubileumfeest met vele oud-regisseurs, spelers en vrienden was tof. Op 10 december 2016...

Terugkijken: zie onze blog: Klein Rotterdams Toneel 85 jaar



Gezellig 3foto Vieze doctor

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door Dienst, Sport en Cultuur gemeent Rotterdam, Salet uitvaartverzorging, G. Ph. Verhagen Stichting en Elise Mathilde.

KRT wint ATFR 2016!

Na een mooie zaterdag met nog 6 eenakters en het lange wachten...
Viel KRT de publieksprijs ten deel. Feest!

Maar dat was nog niet alles: de zaal hoorde het wel, een jubelend KRT niet: de Gezelschapsprijs...
Dit feit was eveneens een enorm compliment. Uiteraard hebben we onderzoek gedaan, maar een prijs op het eenakterfestival? Misschien ergens ooit. Maar 2 prijzen is een historisch feit, wat ons een boost van jewelste heeft gegeven.

Het juryrapport is ter harte genomen. Mannen van Mars en Vrouwen van Venus, maar dat wisten we al. Brave epiloog. Nog een paar weken hard werken: te braaf? Prima, kunnen jullie ’m krijgen. In de reprise in de Rotterdamse Schouwburg zijn er helaas doden te betreuren geweest.

KRT bereidt zich voor op het ATFR 2016...

In september startte KRT met improvisatierepetities, uitgaande van een stuk tekst uit "Faces" van John Cassavetes. 4 hartsvriendinnen praten over hun relatie, hun partners, al dan niet kinderen, scheiden, advocaten en allerhande tips voor de ideale relatie. Daar KRT ook mannelijke leden heeft, moest er ook male-energy in. Heren herschreven de dames-tekst, en dat was weinig moeite doch veel vermaak.

Onder enthousiast beeldende en intense regie van Tessa Naber, kreeg de voorstelling improviserend vorm. De stellen schreven hun ontmoetings- en relatieverhaal. Sommigen samen met de regie omdat de partner niet op de vloer zou zijn. En wederom werd Henk Derksen (85 jaar) the only gay on the floor.

Kiki Verheyen kwam als co-regisseuse. Tessa verliet ons tijdelijk om de prachtige reden: moeder worden!

Kiki nam het fantastisch en pittig over (tweede regie!): we vonden de vorm van een ontmoetingsavond van de stellen en een gefragmenteerd interview van een niet aanwezige journaliste van een (vrouwen)blad, met 8 personen. Vertellen over je relatie met de partner erbij, daar komt rotzooi van. En die werd groots!

Pittige en snelle voorstelling, beweging, muzikaliteit in tekst. De energie gaf ook een kans-gevoel in wellicht iets meer dan meedoen...?!

En we stonden AAN! Als tweede act op vrijdag...

Spelers

Regie:Tessa Naber
Co-regieKiki Verheyen
Licht:Nico Vellinga
Organisatie:ATFR 2016
Spel:
Spelers

Even naar binnen: (2015)

Na het stormachtige theaterjaar 2014 en de goed ontvangen voorstelling "Lie of the Mind", keerde KRT naar binnen. We vlogen professionals in om het spel en techniek te verbeteren:

Nicole Linssen: (regisseuse) Nam ons mee in ritme, hoogte, intentie van tekst. Meester Kietel werd heel bijzonder.

Tessa Naber

Tessa Naber (regisseuse) had de verwachte ingang van de beweging. Zweten tijdens work-out, view-points en een prachtige flogging.
Linked in: Tessa Naber Joost Dekker

Joost Dekker (acteur, regisseur) Leerde ons dmv bestaande scenes contrasten uit te vergroten in lichaam, stem en verhouding tot elkaar.

Leonie Redert

Leonie Redert (actrice Clownerie) Leerde ons in 3 lessen veel over clownerie.

LEONIE: Clownerie-workshop.
Veel mensen denken bij clownerie aan Bassie en Adriaan, rode neuzen en flauwe grappen. Clownerie is een hele oude vorm van theatermaken en gaat terug naar de basis van spel. In de basis is er altijd sprake van archetypes zoals de meester en de knecht, maar in de moderne clownerie is veel minder sprake van deze scheiding, de types lopen door elkaar en er wordt meer uitgegaan van de speler zelf. Het is reageren in het hier en nu. Je lijf is je materiaal, je leert al je zintuigen openzetten, alles is materiaal waar je mee kan werken. Clownerie is hard werken, de concentratie is hoog, je moet beheersing hebben over je hele lijf, met al zijn/haar beperkingen, Leonie Redert je kijkt met onbevangenheid, zonder moraal en de reacties in je spel zijn primair; je schakelt met emoties, waardoor onverwachte wendingen mogelijk zijn, flexibiliteit. Daarnaast leer je het principe van een clown: alles komt in drieën kijk maar eens naar oude "stomme" films van v.b. laurel en hardy; elke grap wordt in drie opgedeeld. We leren nepvechten, vallen/struikelen, taarten gooien; het zijn handelingen die je kunt leren en die je keer op keer moet kunnen herhalen. Daarnaast zijn acrobatiek, jongleren, goochelen leuke elementen om te gebruiken in je spel. bij moderne clowns maken we gebruik van alles wat we om ons heen zien het uitvergroten van een stukje werkelijkheid, v.b. de oscaruitreiking.

The Egg
Leonie Redert 0624900638

Alexander Heester

Alexander Heester en Boris Chomette ( toneelregie RCTH) werkten met ons aan improvisatietheater, "de vloer op" improvisaties en longplay.

Mirjam Velthuyzen van Zanten

Mirjam Velthuyzen van Zanten (regisseuse, theaterconsulent) werd met open armen ontvangen na de regie van "Lie of the Mind". Zij werkte met ons aan intenties van spelen doelgericht, licht, zwaar en kleur in spel.
Linked in: Mirjam Veldhuijzen-van Zanten


Contact

Voor informatie, vragen of opmerkingen: info@kleinrotterdamstoneel.nl